Hieronder vindt u een overzicht van alle beschikbare artikelen.
De waarde van het klantenbestand
Het is onmiskenbaar dat uw klantenbestand van waarde is. Want zonder klanten kan een onderneming niet bestaan, hoe uniek of innovatief uw onderneming en zijn diensten of producten ook zijn. Alles drukt zich uit in cijfers, eveneens de waarde van het klantenbestand. Die waarde wordt berekend door de omzet die groepen klanten genereren. Die groepen klanten worden herkenbaar gemaakt door de aankoopkenmerken van die klanten. Maar heeft u zelf wel inzicht in die waarde? En weet u welke risico’s u loopt wanneer u geen inzicht heeft? In dit artikel wordt u uitgelegd welke inzichten u kan halen uit uw klantenbestand en welke risico’s u loopt wanneer u geen inzicht heeft in uw klantenbestand.
Lees meerInvloed uitoefenen op uw eigen credit rating
Een credit rating is een kredietwaardigheidsscore die onder meer aantoont hoe hoog een risico op wanbetaling is voor een onderneming. Het is dus belangrijk een goede credit rating te hebben voor wanneer u zelf een nieuwe klant wilt controleren, of wanneer iemand krediet informatie van u wil bekijken. Een slechte credit rating weer goed maken gaat niet gemakkelijk, maar het is zeker wel mogelijk zelf invloed te hebben in uw eigen credit rating.
Lees meerKredietrisico’s beperken
Krediet verlenen aan klanten is een essentiële strategie om omzet en inkomsten te bevorderen. Wel is het noodzakelijk een zorgvuldig beheer van de cashflow en een optimale bescherming van uw marge te hebben, omdat krediet verlenen ook flink wat kredietrisico’s met zich mee brengt. Zo kunnen bijvoorbeeld de cashflow en het aankoopbeleid aangetast worden. Kortom, wanbetalers brengen niet alleen uw eigen betalingen in gevaar, maar ook de investeringen in uw bedrijf. Ook wordt er afbreuk gedaan aan de doeltreffendheid wanneer er veel tijd, geld en middelen moeten worden ingezet om de betalingen voldaan te krijgen.
Voor iedere onderneming, in welke stadium van ontwikkeling dan ook, maar voornamelijk voor starters en MKB-ondernemingen, zijn openstaande facturen een verlammend onderwerp. In dit artikel zullen vier stappen behandeld worden, waarmee kredietrisico’s beperkt kunnen worden.
Correct betaalgedrag, toch niet geruststellend?
Ondanks dat een klant constant correct betaalt, kan het zijn dat dit in de toekomst veranderd. Daarom is het ook gevaarlijk om de betrouwbaarheid van een klant te baseren op de manier waarop hij of zij de facturen betaalt. Persoonlijke ervaringen kloppen namelijk niet altijd met de realiteit.
Het kan namelijk goed zijn dat een klant iedere keer één ondernemer wel betaalt, maar andere ondernemers steeds op hun geld laat wachten. Daarom kan het lijken voor die ene ondernemer dat er niets aan de hand is, maar dit kan dus wel zo zijn. Wanneer het bedrijf in kwestie dus toch ineens failliet gaat, kan dat voor die ondernemer een shock zijn.
Van klant naar debiteur
Als moderne creditmanager is het belangrijk een klant niet te zien als risico, maar juist als kans. Een verandering in die mindset over een klant wordt echter als lastig ervaren. Hierdoor is het belangrijk om als creditmanager ook veel contact te hebben met andere afdelingen om de klantvriendelijkheid zo goed en professioneel mogelijk te houden. Zelfs wanneer de betalingen uit blijven. Maar wat kan een creditmanager nu leren van andere afdelingen binnen een bedrijf?
Lees meerHoe krijg ik mijn openstaande facturen betaald?
Ondernemers maken soms afspraken met hun klanten zonder zekerheid te hebben dat de facturen op tijd betaald worden. Er bestaat zelfs een kans op compleet niet betaald worden. Het niet op tijd, of helemaal niet betaald worden kan leiden tot een insolventierisico. Daarbij bestaat het gevaar dat vorderingen bij faillissement van de klant onbetaald blijven. De ondernemer riskeert in dat geval dat de openstaande facturen nooit betaald zal krijgen. Echter is het insolventierisico relatief makkelijk te beperken. Hieronder zullen enkele tips gegeven worden die mee kunnen werken aan een klein risico.
Lees meerHet debiteurensaldo verlagen, hoe werkt dat?
Wanneer debiteuren lang doen over het betalen van de openstaande facturen, dan heeft dat directe gevolgen op de liquiditeit van een onderneming. Wanneer debiteuren helemaal geen rekeningen betalen dan is dat funest voor de liquiditeit. Slechte betalers en wanbetalers zullen helaas niet helemaal kunnen verdwijnen, maar er is wel een manier om het debiteurensaldo te verlagen. Hieronder worden daarom enkele tips gegeven om dit voor elkaar te krijgen.
Lees meerDe belangrijkste zaken over de debiteurenportefeuille
Of iemand nu een beginnend ondernemer is, of al jaren het debiteurenbeheer bijhoudt, het managen van de debiteurenportefeuille blijft lastig. Iedere ondernemer wil namelijk zijn openstaande rekeningen zo snel mogelijk betaald krijgen. Debiteuren stellen dit het liefst zo lang mogelijk uit. Om deze strijd op te lossen, is het belangrijk om te weten wie de klanten zijn, wat hun betaalgedrag is en welke afspraken gemaakt zijn. Hieronder worden alle ins en outs gegeven over de debiteurenportefeuille.
Lees meerHet opzoeken van de kredietwaardigheid van klanten
Een goede kredietwaardigheid geeft ondernemingen vertrouwen om zaken te doen met klanten. Er zijn verschillende mogelijkheden om het opzoeken van de kredietwaardigheid van (nieuwe) klanten makkelijker te maken. Verder onderaan dit artikel worden ook enkele tips gegeven om de eigen kredietwaardigheid te verbeteren.
Lees meerFaillissement voorkomen
Hoewel het aantal faillissementen afneemt sinds de piek van 2013, blijft het aantal faillissementsaanvragen in Nederland hoog. Maar wanneer is een onderneming failliet? Welke procedures gaan hieraan vooraf en welke procedures worden hierbij doorlopen? Zijn er duidelijke oorzaken? Is het mogelijk een faillissement te voorkomen? Is een faillissement te herkennen? Dit zijn een aantal vragen die gesteld kunnen worden wanneer men denkt aan faillissement. Hieronder worden een aantal onderwerpen betreft faillissement behandeld, zodat u als ondernemer beter voorbereid bent op alle vroegtijdige signalen van een faillissement en kunt u mogelijk een eigen faillissement voorkomen.
Lees meerKredietbeoordelaars: Wie zijn ze en wat doen ze?
Kredietbeoordelaars, ook wel bekend als ratingbureaus, hebben een hoofdrol in het financiële systeem. Banken, leveranciers, verzekeringsmaatschappijen en vele andere bedrijven in Nederland gebruiken kredietbeoordelingen. Al die bedrijven gebruiken kredietbeoordelingen om een duidelijk beeld te krijgen van alle klanten met wie zij zakendoen. Toch zijn er nog een groot aantal bedrijven die niet beseffen dat zij zelf invloed kunnen uitoefenen op hun kredietbeoordeling. Dit kunnen zij door hun bedrijfsprofiel kenbaar te maken. Hieronder worden vier vragen beantwoord, waardoor de term kredietbeoordelaar duidelijk wordt gemaakt.
Lees meerWat is big data?
Big data is een nieuwe vorm van data verzameling. Om duidelijk uit te kunnen leggen wat Big data precies inhoudt worden de twee woorden eerst afzonderlijk uitgelegd. Data zijn allerlei gegevens die wij kunnen verzamelen en komt dan ook in vele vormen. Zo kan data getallen zijn, maar ook tekst, audio, video of afbeeldingen. Big staat dan natuurlijk voor groot. En met groot bedoelen we dan ook echt groot. Zo worden er iedere twee dagen 5 exabytes aan data geproduceerd door de mensheid.
Bepaalde trends in het digitale landschap hebben hieraan meegeholpen. Zo hebben computers tegenwoordig meer rekenkracht, zijn er overal processoren en sensoren te vinden die gegevens verzamelen van mensen, is de technologie steeds meer verbonden en kunnen bepaalde technieken ook gecombineerd worden, als laatste is er veel meer opslagcapaciteit om alle data op te slaan waardoor alles goed bewaard blijft.
Het uitvoeren van een credit check
Door de goede en voorspoedige economie hebben bedrijven het op dit moment relatief goed. Er is een relatief grote investeringsbereidheid waardoor salestrajecten heel soepel verlopen. Toch schuilt hier een gevaar in. Bedrijven hebben vaak een focus op het verkrijgen van een hogere omzet en daarbij op extra afzet. Doordat de focus daar voornamelijk op ligt, houden zij zich niet bezig met de financiële status van de (potentiële) klanten. Facturen blijven open staan en inspanningen kunnen tot niets leiden. Het gevolg hiervan is dat het aangaan van een klantrelatie enorm veel werk oplevert. Een makkelijke manier om dit probleem op te lossen, is door het uitvoeren van een goede credit check. Hierbij wordt van tevoren gekeken naar de financiële status van een potentiële klant. Met die informatie kunnen er goede afwegingen gemaakt worden om te bekijken of een klantrelatie starten een goede optie is. Ook kan er met die informatie passende betalingsafspraken gemaakt worden met een klant.
Lees meerWat is een UBO-verklaring?
Instellingen die onder de werking van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (ook wel bekend als Wwft) vallen, zijn verplicht de Ultimate Beneficial Owner (UBO) van een zakelijke relatie te achterhalen. Maar wat is een UBO precies? En wat wordt er verwacht van u als ondernemer?
Lees meerWanbetalers tegengaan
Iedere ondernemer heeft een kans om te maken te krijgen met wanbetaling en wanbetalers. Dit is een risico dat geen enkele ondernemer wil meemaken. Echter weten zij niet altijd hoe zij deze tegen kunnen gaan. Daarom wordt er in dit artikel dieper ingegaan op de beste maatregelen voor het tegen gaan van wanbetalers.
Lees meerDe kredietwaardigheid van uw klant
Kredietwaardigheid is een veelvoorkomende term in de financiële wereld. De letterlijke betekenis van kredietwaardigheid is ‘geschikt om in aanmerking te komen voor een lening’. Dit is dan ook direct de basis waar deze term om draait. Belangrijke vragen die een ondernemer zichzelf moet stellen zijn: ‘Zou ik een bepaald persoon/bedrijf/land geld uitlenen?’ en ‘Verwacht ik het geld terug te krijgen?’. Hieronder kan alles gelezen worden over alle zaken omtrent kredietwaardigheid.
Lees meer